Kies je een nieuwe profielfoto voor LinkedIn? Kies voor een zakelijke portretfoto waar je opstaat zoals je bent. We geven je 10 eye-openers.
1 – Lachen mag (en toon je tanden)
Zorg dat je lachend op de foto staat. Laat daarbij gerust je tanden zien. Als iemand jou ziet lachen, dan denkt hij of zij dat je aardig en benaderbaar bent. Overdrijf het niet.
2 – Wees jezelf
Zeker op LinkedIn is het goed om jezelf te zijn. Ben je casual, maar sta je in een strak pak op de foto, dan is dat niet herkenbaar voor jouw collega’s of klanten. Zet geen zonnebril of pet op: mensen moeten in je ogen kunnen kijken. Kijk recht in de camera en gebruik tevens een recente foto.
3 – Het juiste formaat
Is de foto te klein? Of sta je er met je hele lichaam op? Niet gebruiken! Zorg dat je voor een neutrale achtergrond staat en dat alleen je hoofd (en een stukje van je romp) wordt gefotografeerd.
4 – Zwart-wit? Nee!
Een zwart-witfoto kan mooi en artistiek zijn, maar is niet geschikt voor op LinkedIn. Mensen zien graag kleuren, zeker bij de eerste kennismaking. Gebruik daarom een kleurenfoto.
5 – Geen selfie
Maak geen selfie. Daarmee kom je niet professioneel over. Sterker nog, zelfs op Instagram is een selfie alweer not done.
6 – Test je foto op Photofeeler
Photofeeler is een site waar je meerdere foto’s kunt uploaden en kunt testen. Kom je vriendelijk over? Ben je competent? En ben je een ‘influencer’? Andere mensen beoordelen jouw foto’s en na enkele tientallen stemmen weet je welke foto geschikt is om te gebruiken. Wij adviseren om een foto te kiezen waarbij alle categorieën boven de 80% uitschieten.
7 – Laat een headshot maken door een fotograaf
Een goede profielfoto kan het verschil maken tussen wel of niet uitgenodigd worden voor een sollicitatiegesprek. Misschien spreekt de foto een potentiële klant of werkgever niet aan. Laat dan een professionele portretfoto maken door POP Pictures. Op basis van een voorgesprek zorgen wij ervoor dat jij wordt vastgelegd zoals je bent. De foto kun je daarna overal voor gebruiken: LinkedIn, websites, Facebook, etc.